You are currently viewing איך להתנהל עם תינוק בזמן השהות בבית החולים ובימים הראשונים בבית

איך להתנהל עם תינוק בזמן השהות בבית החולים ובימים הראשונים בבית

מזל טוב, נולד לך תינוק. מכאן מתחילות לא מעט שאלות והתלבטויות. במאמר זה אלווה אותך מרגע הלידה ועד לימים הראשונים בבית עם התינוק שלך. 

כדאי לפגוש את התינוק שלך כבר ברגע הלידה. במידה ואת והתינוק מרגישים טוב, בקשי המיילדת שתניח עלייך את התינוק, רוב התינוקות מצפים שיניחו אותם על בטן אימם מיד לאחר הלידה. מחקרים מצאו שתינוקות שיונחו על אימם לאחר הלידה יתחילו לינוק במהלך השעה הראשונה.

כדאי לנסות להניק מיד לאחר הלידה. זו היא ההנקה הראשונה, ואם מתאפשר להניק מיד לאחר הלידה זה מצויין, רוב האמהות אינן יודעות מה וכמה התינוק ינק בהנקה זו, וזה בסדר גמור לא לדעת, אבל כאמור אם מתאפשר רוב התינוקות ישמחו לינוק. 

לימדי לסחוט קולסטרום. אם מסיבה כלשהי לא התאפשר לך להניק את תינוקך מיד לאחר הלידה, בקשי מהמיילדת או מיועצת הנקה שתלמד אותך לסחוט קולסטרום, ניתן לסחוט לכפית קטנה או למזרק ולהאכיל אותו. בארוחה זו תינוק צריך כ-10 כפיות של קולוסטרום. 

אל תשכחי לנוח. לאחר הנקה זו רוב התינוקות נוטים ללכת לישון לשינה ארוכה יחסית, זו הזדמנות פז עבורך גם ללכת לנוח לאחר הלידה ולהתחיל לצבור כוחות ליממה השנייה. חשוב לזכור בין אמהות ותינוקות יש שונות גדולה, חלק מהתינוקות ישנו לפרק זמן ארוך יותר ואילו אחרים ישנו מעט פחות. בכל מקרה במידה והתינוק אינו מתעורר תוך 12 שעות מהלידה, יש להעיר את התינוק ולהתחיל להאכיל אותו. 


במידה והתינוק נמצא איתך ב-0 הפרדה, תוכלי להתחיל וללמוד את הסימנים הראשונים בהם התינוק מבקש לאכול:

  • הוצאת הלשון וליקוק השפתיים
  • הזזה של הראש מצד לצד במידה והתינוק בעריסה, אם הוא נמצא על האם או על בן/בת הזוג זה יראה כאילו הוא מנקר עליהם.
  • הכנסה של הידיים לפה
  • בכי

כך שאם התינוק נמצא איתך כבר מהרגע שבו תראי שמתחיל להוציא את הלשון תוכלי להרים אותו ולנסות להניק. לרוב יותר קל לחבר את התינוק לפני שמתחיל לבכות. וזהו אחד מהיתרונות שב-0 הפרדה. 

לאחר השינה הארוכה רוב התינוקות יתחילו להיות ערניים יותר ולדרוש אוכל בפרקי זמן יותר צפופים. כך שביממה  הראשונה התינוק אוכל מעט פחות ארוחות.

מה קורה ביום השני לאחר הלידה?

 מהיממה השנייה ואילך תינוק צריך לאכול מינימום בין 8-12 פעמים. בכל הנקה נציע לתינוק לינוק משני הצדדים. 

ישנם תינוקות שלפעמים בימים הראשונים מתקשים לינוק מאחד הצדדים, לרוב בעזרת יועצת הנקה ניתן לעזור לתינוק להתחבר בתנוחה שונה. ושוב גם פה במידה והתינוק אינו מתחבר לאחד הצדדים או שהוא נמצא בהשגחה, כדאי להתחיל לפנות קולוסטרום כל 3 שעות. 

שיאה של היממה השנייה הוא בלילה השני, שבו רוב התינוקות ידרשו לאכול תכוף מאוד, ולמעשה תרגישו שהם לא ישנים ובעיקר גם את אינך ישנה. בשלב זה מומלץ להחליף תכוף בין הצדדים. כדאי לנצל את השהות במחלקה ולראות יועצת הנקה שתוכל לתת לך כלים להתמודד עם האתגרים של הלילה השני.

 כדאי להיעזר במלווה שלך ולתת לו להחזיק את התינוק עליו כדי שתוכלי מעט לצבור אנרגיה, בייחוד אם את מרגישה מותשת או זקוקה לאוכל, מקלחת או שירותים. 

אם התינוק היה פעיל בלילה וינק מאוד צפוף, ביממה השלישית את עלולה להרגיש התמלאות נוספת של השד. לעיתים מלאות זו מגיעה רק ביממות הרביעית והחמישית.

איך תדעי שהתינוק יונק מספיק? 

בשלוש היממות הראשונות תינוקות עושים פיפי לפי גיל היממה שלהם, (כמובן שאם התינוק עושה יותר פיפי זה תקין):

  • יממה ראשונה פיפי אחד
  • יממה שנייה שני פיפי
  • יממה שלישית שלוש פיפי
  • יממה רביעית 6 פיפי ומעלה

בשלוש היממות הראשונות צואת התינוק מאוד שחורה וצמיגית נראית מעט כמו זפת, ומכונה מקוניום, הצואה צריכה לצאת מהגוף אך, לא ניתן לספור טיטולים צואיים, אם כי אנחנו מצפים שב-24 שעות הראשונות יהיה לפחות טיטול 1. 

החל מהיממה הרביעית צבע הצואה צריך להתחיל להשתנות משחור לירוק, לחום, עד אשר הוא מגיע לצבע צהבהב עם גרגרים. לעיתים הצואה נוזלית ונראית כמו שלשול אך לא מדובר בשלשול. 

כלומר, החל מהיממה הרביעית לחייו תינוק בהנקה מלאה, אמור לעשות לפחות 6 פיפי ו 3 קקי. 

במידה ואין מספיק יציאות בימים הראשונים בבית מומלץ לפנות ליועצת הנקה. 

במידה ומסיבה כלשהי התינוק אינו יונק בימים הראשונים כדאי לסחוט כל 3 שעות, (גם בלילה), קולוסטרום לכפית או למזרק קטן. סביב היממות השלישית והרביעית נפח החלב מתחיל לעלות ואפשר להשתמש במשאבה במקום בסחיטה ידנית. 

בבית החולים תינוקות נוטים לרדת במשקל, ירידה תקינה היא של כ-7% ממשקל הלידה, במידה והתינוק יורד מעל 10% מומלץ לבקש הנחיות מיועצות ההנקה בבית החולים באשר להנקה. 

מה קורה בבית בשבועות הראשונים? 

הציפייה שעד גיל שבועיים תינוקות יחזרו למשקל הלידה, ולכן כדאי לקבוע תור לטיפת חלב הקרובה למקום מגוריכם ולהגיע לשקילה ראשונה במהלך השבועיים הראשונים. שקילה נוספת מומלץ לעשות כ-10 ימים לאחר השקילה השנייה. 

גם בבית יש להקפיד על מינימום של 8 הנקות ביממה, בכל הנקה נציע את שני הצדדים. 

במידה והתינוק אינו מתעורר לצד השני או שהוא מאוד קטן ניתן להחליף טיטול בין הצדדים על מנת לעורר את התינוק ולהמשיך הנקה מהשד השני. בין הצדדים ניתן להציע לתינוק להוציא גרעפס, לחלק מהתינוקות יהיו יותר גרעפסים ולחלקם לא. 

במידה והתינוק אינו פולט לא חייבים להתעקש על גרעפס, עם זאת אם נשים לב שהתינוק אינו עושה גרעפסים ובעקבות זאת פולט הרבה, כדאי להמתין עוד קצת עד שהגרעפס ישתחרר. 

הנקה ומקלחות: אמהות רבות חוששות לקלח את התינוק לאחר האוכל, חשוב לזכור שחלב אם נוטה להתעכל מהר יחסית, כך שאם אחרי צד אחד התינוק נראה נינוח, אפשר להמתין כ 10-15 דק לקלח ולהמשיך הנקה לאחר המקלחת. 

אולם כדאי לציין שתינוקות קטנים אינם נוטים להתלכלך מאוד, כך שאם פספסת מקלחת באחד הימים לא יקרה דבר, והתינוק לא יזכור לך את זה.

חשוב לזכור שאמהות ותינוקות שונים זה מזה ואלו מאלו, לכל אמא יש את הדרך שלה להיות בהנקה שלה, השבועות הראשונים לאחר הלידה זה הזמן למצוא את הדרך שלך לאמהות.
מתוך כל העצות הטובות שאת מקבלת תבחרי את העצות שאת הכי מתחברת אליהן

כתיבת תגובה