You are currently viewing למה לצפות בהנקה בשנה הראשונה

למה לצפות בהנקה בשנה הראשונה

יַנְקוּת היא תקופת החיים של האדם בשלבי התפתחותו הראשוניים. היא נמשכת מרגע הלידה ועד לגיל שלוש שנים. (ויקיפדיה).פָּעוֹט (בחולם) הוא ילד קטן, ילד שכבר אינו תינוק. צורת הנקבה היא פָּעוֹטָה, וצורת הרבים  פָּעוֹטוֹת (האקדמיה ללשון עברית).

אימהות רבות מתלבטות עד איזה גיל להניק ואיך יודעים בכלל האם הפעוט מוכן לעבור למזון מוצק באופן מלא. במאמר זה אנסה לענות על כמה מהשאלות האלו. 

עד איזה גיל להניק?

משרד הבריאות ממליץ על הנקה בלעדית עד גיל 6 חודשים, ועד גיל שנה, או עד מתי שהאם והתינוק מעוניינים להפסיק. החל מגיל 6 חודשים ניתן להתחיל לשלב מוצקים בתפריט של התינוק. חלק קטן מהתינוקות יראו סימני מוכנות למוצקים לפני גיל 6 חודשים, סימנים שהתינוק מוכן למוצקים הם:

יציבות של הראש – הראש של התינוק צריך להיות יציב על הכתפיים. 

קירוב חפצים לפה – התינוק צריך להיות מסוגל לקרב חפצים, למשל בקבוק, כפית או כוס לפיו. 

התעניינות במוצקים- כשתינוק מוכן הוא מסתכל על הוריו אוכלים, ולעיתים אף מנסה לחטוף מהם את המזון. 

יש לקחת בחשבון שחשיפה למוצקים וביסוסם הוא תהליך שבו התינוק לא מחליף הנקה במוצקים החל מהפעם הראשונה בה הוא נחשף למוצקים, אלא, נעשה על ידי חשיפה הדרגתית למוצקים, כאשר חלק מהתינוקות יהיו יותר מוכנים בגיל 6 חודשים ואילו לאחרים המעבר למוצקים והתבססותם ייקח זמן רב יותר. 

גמילה מהנקה מתחילה בשלב שבו התינוק מתחיל לטעום מוצקים, זהו תהליך שבאופן טבעי מתרחש בהדרגה, ובו חושפים את התינוק למזונות שונים וככל שהתינוק גדל ומבסס יותר ארוחות של מוצקים כך פוחתות ההנקות. תהליך זה יכול להתרחש על פני תקופה קצרה בהתאם לאורח חיי האם והמשפחה, ויכול להמשך גם תקופה שיכולה לארוך גם מספר שנים עד השלב שבו האם והפעוט או הילד מוכנים לפרידה מההנקה. 

כאמור ההנקה היא תהליך שבו בכל שלב מתרחשים דברים אחרים בהתאם לגילו של התינוק. 

בשבועות הראשונים בהם יש צורך לבסס את ההנקה, ההנקות הן מאוד אינטנסיביות צפופות וממושכות. כעבור תקופה של שבועות עד חודשיים שלושה, משך ההנקה הולכת ומתקצרת. תהליך זה נובע מכך שהתינוק שקיבל הרבה הזדמנויות לינוק גדל ומתחזק, ואז לרוב חלק מההנקות מתחילות להתקצר, ואילו חלקן עדיין יכולות להיות ממושכות.

סביב גיל ארבעה חודשים רוב התינוקות מתחילים לגלות עניין בסביבתם ועלולים לקצר הנקות עד כדי דקות בודדות, ולעיתים אף בסביבה בעלת גירויים לא לינוק כלל. כל רחש גורם להם לניתוק, וכל מי שנמצא בסביבתם משעשע אותם. בימים אלה, לעיתים את עלולה לחוש גודש, ולכן כדאי ואפשרי למצוא פינה חשוכה ושקטה ולנסות להניק בסביבה רגועה ודלה בגירויים ככל האפשר. לא לדאוג גם שלב זה חולף. 


לאחר ששלב זה חולף ויחד עם גדילה נוספת בוקעות השיניים וחלק מהתינוקות עלולים לנשוך. רוב התינוקות מגיבים בצחוק לתגובת הצרחה הפתאומית של האמהות, אך אין זה מכיוון שהם עושים לנו דווקא, אלא, בעיקר מתוך בהלה. 

כדי להפחית התנהגות זו עלינו לנסות להגיב באסרטיביות, לא לצחוק ולא לצעוק יותר מדי, אלא להגיד לתינוק שזה כואב, שאת אינך מרשה לו לנשוך, ואם זה ממשיך לנתק את התינוק. שוב רצוי לא להבהיל אותו יותר מדי, כדי לא לגרום לשביתת הנקה, ולהגיב במתינות ואסרטיביות ככל האפשר. 

רוב התינוקות יפסיקו לנשוך וכך נדע שעברנו עוד שלב בדרך..

בדרך כלל סביב גיל 8-12 חודשים חלק מהארוחות כבר מבוססות, ואם את עובדת, התינוק כבר אינו יונק בכל רגע פנוי. לעיתים סביב חזרתך לעבודה וכניסת התינוק למסגרת, (וגם אם התינוק נמצא יחד עם מטפלת או סבתא), חלק מהתינוקות ינקו תכוף יותר בשעות הלילה כדי להשלים איתך זמן אמא, זה שלב קשה ואינטנסיבי אך גם הוא חולף, ואיתו מגיע שלב שבו התינוק יונק מספר פעמים ביום- תלוי בסדר היום שלכם ובפניות שלך.

 אצל אמהות עובדות מן הסתם יהיו פחות הזדמנויות לינוק, ואילו אצל אמהות שנשארות בבית עד גיל מאוחר יותר תינוקות ינקו יותר פעמים. בשלב שבו מרגישים שההנקות הופכות להיות צפופות מדי או שכבר לא נח לכן להניק בחוץ, ניתן להגביל את ההנקות למקום מסוים בבית: רק על הספה, רק במיטה, רק ליד המחשב או כל רעיון יצירתי אחר שיש לכן.

אם ההנקות הופכות להיות ארוכות מדי, ניתן לקצר על ידי תיזמונן, נניח אחרי מספר דקות, אפשר להגיד לפעוט שאת תכף תתחילי לספור וזה יהיה מבחינתו סימן שבקרוב ההנקה תסתיים- כך פעוטות לומדים לספור עד 10. 

ההנקה היא עניינך ועניינו של הפעוט שלך. 

אתגר נוסף של מניקות למרחקים הוא הביקורת שהן מקבלות מהסביבה. אם בהתחלה נזפו בהן שהוא כל הזמן רעב ושיתנו בקבוק עכשיו התגובות שהן מקבלות הן: מה הוא עדיין יונק? עכשיו זה רק פינוק, החלב שלך הוא מים תני לו בקבוק, ועוד, כיד הדמיון הטובה עליהם. 

כמובן שאת יכולה להגביל הנקות לבית אם זה יותר נח לך, ולהציע בחוץ יותר מזונות או מים. 

להזכיר לעצמך ולסביבה שיש פעוטות וילדים בגילאים מאוחרים יותר שעדיין מקבלים בקבוק מכיוון שזה עוזר להם להירדם, או מרגיע אותם. ויש גם ילדים שעדיין זקוקים למוצץ או אצבע בשלב מאוחר יותר, ואין סיבה בעולם שאם את והפעוט עדיין מעוניינים בהנקה לא תעשו זאת. 

הנקה היא תמיד מזינה, וכן היא נעימה גם עבור התינוק וגם עבור האם. 

כמובן שבגיל שנה או שלוש, תינוק כבר אינו מבסס את תזונתו על הנקה בלעדית וביחס לגילו כך כמות החלב שהוא יונק היא קטנה יותר, ועדיין כשפעוט חולה ניזון מהנקה הוא יונק יותר וכך מתחזק מהר יותר. 

 ולא, חלב אף פעם אינו שווה ערך למים, ככל שגיל הפעוט גדול יותר, כך ערכי השומן בחלב אם רבים יותר. 

אז עד מתי להניק? בעיקר עד שאת מרגישה את מוכנה להפסיק להניק. 


תינוקות זקוקים לחלב במקביל למוצקים לפחות עד גיל שנה. אם התינוק ביסס את כל ארוחות המוצקים שלו ושניכם עדיין מעוניינים להניק ולינוק ניתן להמשיך עד שמרגישים מיצוי. 

חשוב לזכור שבהנקה אין אמת אחת לכל אמא ולכל תינוק יש את ההנקה שלהם 3>

כתיבת תגובה